Vi fortsätter att prova olika material som har potential att ge teckenspråket en estetisk form som kan vara spännande på scenen. Fjärde tillfället på Motetten riggar vi för att laborera med ett spegelrör och projektor.

förberedelser Motetten #4

 

Vid varje tillfälle har barnen bjudits in i rummet med hjälp av en ”röd matta” i olika format.

Röda mattan

 

Ellen frågar barnen: Vad händer om man tecknar i röret? De provar och en del upptäcker snart att om man sticker ner hela huvudet dyker det upp på den vita duken i stort format.

tecken i spegelröret   dyk i spegelröret   projektion

 

Händer i röret …                                                            … blir andra slags händer på den vita duken.

händer i spegelröret   projektion

 

I en av grupperna beger sig ett par av barnen iväg från den uppriggade laborationsplatsen till deras egen ”bassäng” där de brukar leka med pasta. Ellen går dit och tar med sig några pastabitar därifrån till spegelröret. Barnen är genast med på noterna och hela gruppen börjar frakta pasta från bassängen till spegelröret, som förvandlar pastan till tvådimensionell jättepasta. Barnen börjar ”äta” av jättepastan med händerna.

Pasta i röret   Pastaprojektion

 

När sista gruppen är på väg ut tar ett av barnen tillfället i akt att uppleva spegelröret med hela kroppen.

Barn i röret L1040565 Barn i röret L1040562

 

På eftermiddagen funderar vi över nästa steg. Vi formulerar bl.a. frågeställningar kring ljud, som t.ex. :

Hur kan ljud transformeras till andra uttryck?

Hur ser olika ljud ut?

Hur känns olika slags ljud?

Hur kan vi använda olika material för att skapa visuella ljudvågor?

Hur känns ens egna ljud i kroppen?

Hur kan ljud upplevas med andra sinnen än hörseln?

En diskussion omkring ljud och makt uppstod utifrån frågeställningen om det är nödvändigt att förstå ljud och om syftet med att t.ex. synliggöra ljud är att vi som hörande ska försöka förklara vad ljud är för dem som inte uppfattar ljud med hörseln.

 

Inspirationsvideo: https://vimeo.com/31083172