top of page

Inlägg

#1 Förberedelser

  • Ellen Spens
  • 3 mars
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 5 mars

Vi förbereder inför första veckan på Valdemarsro anpassade gymnasieskolan inom utvecklingsprojektet En elev - En föreställningsvärld. Fokus ligger på det mycket specifika. Och en sak i taget. 

Redan i januari hade vi möte på skolan med klassens pedagoger och assistenter. Även rektor Malin kikade förbi. Pedagogerna berättade om var och en av de fem elever som kommer att medverka i projektet. Det är utifrån denna information om varje elevs unika förmågor och förutsättningar som vi sedan arbetat vidare med förberedelserna inför den första veckan på skolan. 


Med oss i teamet har vi även Chiara Pellizzer, Kollaborativets kostymdesiger och textilkonstnär. Hon befinner nu initialt i Italien där hon bor, men kommer i ett senare skede vara med i mötet med eleverna och utifrån processens framskridande utforma material som blir en del av upplevelsen. 


Chiara har initialt haft en idé om pärlor som en metafor för hur människan skapas och omskapas i mötet med världen. 


Den naturliga formen modifieras ständigt under tillväxten av sin omgivning. (Bruno Munari) 


I våra interna möten i förberedelseprocessen har vi även pratat om pärlan som en byggsten, ett element, som tillsammans med andra formar sig till ett förlopp. Till detta första möte med eleverna har vi sökt att bygga två förlopp. I varje moment har vi försökt att vara väldigt specifika.


Det ena förloppet är skisserat utifrån de två elever som inte ser utan istället främst orienterar sig genom auditiva intryck, känner material mot huden och använder sin lukt. 


Det andra förloppet har fokus på visuella intryck och är skisserat utifrån de tre elever som tycker om ljus och att titta på saker. Inom förloppet kombinerar vi ibland taktila och/eller auditiva material. 


Inom de båda förloppen laborerar vi även med växlingar mellan värme/kyla, tungt/lätt/luftighet, närhet/distans. 


I förberdelsearbetet fokuseras frågan Hur? 

Hur nära eller långt ifrån vandrar ett ljud mot eleven? Hur träffar ljuset ett material? Hur kan eleven uppleva rörelsen av ett material när den egna rörelseförmågan är ytterst begränsad?

Hur samarbetar vi med medföljade pedagog eller assistent i upplevelsen med eleven? 


Varje förlopp är ca 20 min men tidsrymden beror givetvis helt på eleven. 


Nu blir det väldigt spännande att få komma till skolan och träffa eleverna. För en gång skull har vi inte med oss så mycket saker. Nästan allt ryms i en väska!  


Foto: Johan Danielsson

Text: Ellen Spens


bottom of page